Een korte introductie van
Tom Smetsers
Globetrotter, ontdekkingsreiziger, kunstenaar.
Tijdens een reis over de eilandengroep Siribuat, gelegen in de Zuid-Chinese Zee, fotografeerde Tom Smetsers (1982) enorme schelpen. Hiermee legt hij de basis vast van zijn organische oervormen, door hem zelf vertaald als “Hulsels van weekdieren”.
Tom Smetsers kreeg les van meerdere kunstenaars, toch kun je hem bestempelen als autodidact. Moeilijke technieken en het kijken naar vormen en verhoudingen maakt hij in snel tempo eigen waarna hij in 2009 besluit om in Reuver een eigen atelier te openen. Hier ontpoppen de oervormen zich en met materialen als Cor-Ten staal, koper en glas komen er vernieuwende varianten van zijn vernuftige werk.
In 2011 komt de eerste “grotere” openbare opdracht. In Park Rijnbeek, gelegen aan de Rijnbeekstraat-Laaghuissingel in Venlo, speelt hij met zijn werk in op het verleden van de Fossa Eugeniana. Hierbij brengt hij met Cor-Ten staal en glas op kunstzinnige wijze de historie van het nooit vervaardigde “kanaalproject” in beeld.
Glasobjecten, transparant en robuust
De glasobjecten van Tom Smetsers zijn hand vervaardigd en uniek van stuk. Gebruik makend van de fusing technieken, waarbij smelttemperaturen tot 860 graden worden opgevoerd. Ieder glasobject toont anders van vorm, zo ontstaat er een eigen karakter en een uniek kunstobject op maat. De schoonheid van het werk zit voor Tom in het natuurlijke, de eenvoudige kleurstelling van het glas. De robuuste structuur geeft voor hem de rust en harmonie weer die ieder object karakteriseert.
Toont alle 4 resultaten